Op een regenachtige herfstmiddag ga ik op bezoek bij beeldend kunstenaar Kathinka Roovers. ‘Monumentale keramiek’ staat op haar deur aan de Frederik Hendriklaan. Vanuit de grijze middag stap ik een gezellig verlichte woonkamer binnen, die vol staat met haar werk. Grote, kleurrijke en speelse beelden. Verrassend!
“Monumentale Keramiek betekent dat ik grote dingen maak, meestal van klei. Ik ben een van de weinige kunstenaars die zulke grote keramische beelden maakt.”
Kathinka was niet direct van plan om beeldend kunstenaar te worden, maar na verschillende banen en cursussen, liet ze zich toch inschrijven op de kunstacademie. Dat combineerde ze met de didactisch bijscholingscursus. Dus toen ze op 31 jarige leeftijd van de kunstacademie kwam kon ze ook direct lesgeven. Dat deed ze ruim 30 jaar, op de Muzerije (en voorloper Artistieke Schuit) en in haar atelier thuis. Daarnaast maakte ze haar eigen werk. Ze doet het nu wat rustiger aan, maar heeft nog steeds haar atelier aan huis en de oven is zojuist weer aangestoken voor een nieuw project.
Lieflijk en vrolijk werk
“Mijn werk is gebaseerd op ‘fantastisch realisme’, ik ga altijd uit van de werkelijkheid. Mijn werk is ook lieflijk en vrolijk. Ik werk als ik me goed voel, als ik somber ben werk ik niet.” Door de jaren heen heeft Kathinka veel opdrachten gehad om portretten van mensen te maken. “Men zag dat ik realistisch kon werken, dat sprak veel mensen aan.” Buiten de opdrachten werkte ze aan thema’s. “Ik heb niet mijn leven lang dezelfde stijl gehad, maar steeds weer iets nieuws ondernomen.” Zo had ze een ‘gaatjesperiode’, een ‘schalen project’ en op dit moment is ze gefascineerd door lampenkappen waaronder ‘iets’ gebeurt. “Het is fijn om aan een thema te werken, want dan wordt je telkens een beetje beter, je werk wordt sterker”.
Door de jaren heen is haar werk complexer en technisch steeds ingewikkelder geworden. Haar beelden worden in verschillende onderdelen gebakken. “Tijdens het bakken krimpt het materiaal, daarna moet het wel weer in de gewenste vorm passen. Je moet steeds oplossingen vinden om het achteraf weer passend te maken”.
Als een beeld net af is kan ze echt trots zijn op het resultaat. “Daarna zie ik dingen die niet goed gelukt zijn. Het is nooit volmaakt, wij zijn niet de schepper! Maar het grappige is, als de tijd voorbij gaat weet ik niet meer waar ik ontevreden over was.”
Exposities
Exposities heeft Kathinka altijd veel gehad. “Vroeger wel vier of vijf per jaar”. Daar werd ze meestal voor gevraagd. “Ik had geen vaste galerie, dat wilde ik niet, want die kan je dwingen iets te blijven doen waar je mee klaar bent. Maar als een thema klaar is, is het ook klaar, dan wil ik weer iet nieuws doen.” Nu exposeert ze niet zoveel meer, maar in haar ouderlijk huis, kasteel Heijen in Noord Limburg, staat permanent een aantal van haar beelden tentoongesteld.
Madonnabeelden
Kathinka heeft haar artistieke talent van geen vreemde. Haar vader was de bekende beeldhouwer Peter Roovers. De naam Roovers brengt soms onverwachte opdrachtgevers op haar pad. Zo kreeg ze laatst het verzoek om een Madonnabeeld te maken voor een kerk in Groesbeek. “Mijn vader heeft veel Madonna’s gemaakt, maar ik nooit. Het is wel merkwaardig om op het eind van je carrière ineens bezig te zijn met een Madonnabeeld. Maar het is goed gelukt!”
Benieuwd naar het werk van Kathinka Roovers?
Bel gewoon aan op Frederik Hendriklaan nummer 6 ’s Hertogenbosch.