Peter Roovers – Een decor voor de samenleving

Retrospectief
Peter Roovers – Een decor voor de samenleving
Vanaf 9 juli toont Museum het Petershuis in Gennep een overzicht van het werk van de veelzijdige Heijense beeldhouwer Peter Roovers. In de expositie ‘Decor voor de samenleving’ maakt de toeschouwer een reis door het leven van de flamboyante Heijense Rotterdammer aan de hand van een selectie van zijn werk, schetsen en brieven. Gastconservatoren van deze expositie zijn Ysbrandt Roovers, zoon van de beeldhouwer en Leo Ewals, biograaf van Peter Roovers.
Peter Roovers wordt op 10 mei 1902 geboren in Rotterdam. In het Noord-Limburgse Gennep beschouwen de inwoners Roovers graag als een van hen. Dat heeft alles te maken met het kasteel Huys Heijen dat in oktober 1948 eigendom wordt van Peter en Wiesje Roovers. Het kasteeltje is in feite een ruïne maar Peter ziet mogelijkheden. In januari 1949 start hij met een grootscheepse restauratie. En zo wordt de kleine waterburcht aan de boorden van de Maas het huis én atelier van Peter Roovers.
Peter zou volgens zijn ouders notaris moeten worden, maar het is de kunst die Peter trekt. Hij volgt avondlessen aan de Rotterdamse academie, gaat onder andere naar Parijs waar hij onder meer het atelier van Emile-Antoine Bourdelle bezocht. Bourdelle heeft nog les gehad van Rodin. Ook doet hij Antwerpen en Maastricht aan om in het atelier van beeldend kunstenaars als vader Benoit en zoon Joseph van Uytvanck kennis op te doen. Het notarisdiploma gaat de jonge beeldhouwer in spe niet meer halen, hij kiest voor de kunst. In 1933 krijgt hij zijn eerste tentoonstelling. Roovers verdient zijn geld met het maken van portretbustes. Al snel ontwikkelt hij een eigen signatuur.
Met abstract werk heeft hij niet zoveel. ”Mensen moeten kunnen zien wat het is.” Je zou het romantisch realisme kunnen noemen. Hoe dan ook, als je zijn werk eenmaal kent herken je het. Als portrettist maakt Roovers al voor de oorlog furore. Hij portretteert gegoede burgers, kerkelijke hoogwaardigheidsbekleders en uiteindelijk de hoogste hoogwaardigheidsbekleder in ons land: koningin Wilhelmina. Met de Oranjes bouwt Roovers een goede band op. Ook koningin Juliana is een goede bekende die zich door Roovers laat vereeuwigen evenals haar opvolgster koningin Beatrix. De portretten zijn allemaal te zien in Het Petershuis.
Gedurende de oorlog mag Roovers alleen kerkelijke opdrachten uitvoeren. Hij weigert een door de Duitse bezetter opgestelde loyaliteitsverklaring te ondertekenen en wordt ook geen lid van de zogenoemde Kulturkammer. De Duitsers vragen Roovers om een portretbuste van Hitler te maken, maar dat weigert hij. Ook de Duitse opdracht voor een herinneringsmonument naar aanleiding van het vergisbombardement in 1944 op Nijmegen weigert Roovers.
Na de oorlog begint de wederopbouw waar ook de beeldhouwer de vruchten van plukt. Roovers maakt diverse oorlogsmonumenten. Het eerste is dat van Goirle. Beroemd is ook zijn monument voor de stad Den Bosch. De wordingsgeschiedenis van dit markante monument is te
zien in de expositie. Ook het werk dat hij in opdracht voor de Holland-Amerika Lijn maakte is te zien. De expositie is opgebouwd aan de hand van thema’s die allen een aspect uit het veelzijdige leven en werk van Roovers belichten.
Voor een volledig beeld over Roovers en zijn werk kan de bezoeker altijd nog de kloeke biografie ‘Peter Roovers, een decor voor de samenleving’ door Leo Ewals in de museumwinkel aanschaffen.
9 juli tot 10 september: Peter Roovers – Een decor voor de samenleving, Museum Het Petershuis, Niersstraat 2, Gennep. Open: woensdag t/m zondag 13.00-16.30 uur.

Op 22 juli en 19 augustus is het atelier van Peter Roovers in kasteel Heijen van 11.00-16.00 uur geopend voor bezoekers.
Op donderdag 13 juli en donderdag 7 september geeft biograaf Leo Ewals een lezing over Peter Roovers in de Kenniskeuken, Biblioplus Gennep.

fotograaf: Gerard Kruijsen